“In de toekomst nog meer inspelen op de verwachtingen van de leners” Interview met Krist Biebauw, directeur van de bibliotheek



fotokristMet man en macht wordt er aan de toekomstige bibliotheek van Gent gewerkt. Het imposante gebouw verrijst dag na dag verder en iedereen kijkt vol ongeduld uit naar de opening die er eind 2016 aankomt. Ik had een gesprek met schepen van Cultuur Annelies Storms en directeur van de bibliotheek Krist Biebauw over het belang van de bibliotheek en de bouwwerken aan de Krook.

Deel II: Krist Biebauw, over de komende verbouwingen aan de Krook en de steeds belangrijker wordende rol van de lener voor de werking van de bibliotheek.

U bent sinds 2011 directeur van de bibliotheek. Hoe verloopt uw functie tot nu toe?
Krist Biebauw: “Het lijkt een beetje op een rollercoaster. Ik ben eigenlijk met twee dingen tegelijkertijd bezig. Ik moet een grote gemeentelijke dienst leiden van 123 mensen die op 15 locaties actief zijn en daarnaast een nieuwbouwproject opvolgen, dat soms alle andere dingen overhoop gooit. Mijn werk is zeer boeiend, maar niet altijd evident. Waar die twee elementen elkaar ontmoeten, dat is voor mij het spannendste deel. Dat is het punt waar je de dienst zoals ze nu is moet klaarmaken om naar die nieuwbouw te gaan. Want we gaan niet gewoon deze bibliotheek verhuizen, we bouwen een volledig nieuwe bibliotheek, waar ook een nieuwe werking actief zal zijn.”

Wat was uw mooiste moment tot nu toe?
Biebauw: “Er zijn veel mooie momenten geweest, maar de mooiste is behoorlijk recent. Net voor Open Wervendag hebben we iedereen die hier werkt uitgenodigd om de werf te gaan bezoeken in de staat zoals hij nu is. Voor veel mensen, die het gebouw enkel kenden van een tweedimensionaal plan, werd het plots realiteit. Dat was gewoon fantastisch.”

De werf

Wat is er de afgelopen maanden nog veranderd aan de werf?
Biebauw: “Er is onlangs een enorm technisch gecompliceerde uitkraging gebeurd op de bovenste verdieping. Die ‘zweeft’ nu als het ware boven het niets. Dat is een heel opvallend kenmerk van het gebouw. Ook worden de ramen momenteel ingezet. Dat is een immens werk, want de glaspartijen wegen elk meer dan 600 kilogram. Ook de leidingen, verwarming en sprinklers worden momenteel geplaatst. Dergelijke aanpassingen zie je natuurlijk van buitenaf niet. Verder zullen er aan de buitenkant van het gebouw nog lamellen geplaatst worden die het gebouw nog iets imposanter zullen maken. Wat ook nog spectaculair zal zijn, is de plaatsing van de bruggen. Op dit moment wordt de kade vernieuwd, vandaar dat een stuk van de Schelde voorlopig gedempt is.”

Wat doet dat met een mens om zoiets te zien verrijzen?
Biebauw: “Dat maakt me toch wel trots, ja! (lacht) Niet dat ik de grote verdienste moet opeisen voor het gebouw, maar ik vind het een voorrecht om aan zoiets te mogen meewerken. Je maakt dat maar één keer mee in je leven. Er zijn ook wel momenten geweest waar ik wakker lig door een bepaalde beslissing die moet genomen worden.”

Lener centraal

Hoe zorgt u ervoor dat de bibliotheek niet aan nut verliest in deze digitale 21ste eeuw?
Biebauw: “Voor mij moet een bibliotheek in staat zijn relevant te blijven voor de bezoekers. Dat is minder vanzelfsprekend dan het lijkt. De evoluties die de laatste vijf jaar gebeurd zijn, zijn veel ingrijpender dan die van de decennia daarvoor. Zeker op vlak van snelheid en technologie, maar ook op vlak van mensen en hun verwachtingspatronen. Het is belangrijk dat we mee evolueren.”

Wordt er dan veel ingespeeld op de verwachtingen van de leners?
Biebauw: “Daar houden we zeker rekening mee. Ik weet niet of je dat van buitenaf altijd zo goed voelt, maar intern is er veel veranderd in de manier van omgaan met de lener. Er is zeker nog een lange weg te gaan, maar de lener moet altijd centraal staan. Want zonder die lener zou er geen bibliotheek bestaan of nodig zijn. Dat is niet simpel, want die lener is niet één type mens.”

Wat doet de bibliotheek precies om die verwachtingen en vragen van de lener in te lossen?
Biebauw: “Op dit moment doen we nog te weinig. Wat wij wel doen, is werken met de vele data die we hebben. Nu kijken we hoe we die data veel efficiënter kunnen hanteren in onze dienstverlening om dingen te verbeteren. Er zijn ook wel momenten geweest waarop we de verschillende soort vragen registreerden en we werkten af en toe ook met focusgroepen. Voor de toekomstige jongerenbibliotheek in de Krook hielden we zelfs een breedteonderzoek samen met het Radiocentrum en iMinds. Maar dat zijn minder evidente zaken, want als je zo’n onderzoek moet opstarten, zit je al vrij snel met een hoog kostenplaatje. Naar de toekomst toe hoop ik toch dat we dergelijke methoden op meer structurele basis gaan uitvoeren. Want als je de vinger niet aan de pols houdt, blijf je niet relevant.”

Nieuw e-zine

Er verschijnt binnenkort een nieuw e-zine dat de leners op de hoogte zal houden van wat er in en rond de bibliotheek gebeurt. Waarom komt die nieuwsbrief er?
Biebauw: “In het verleden communiceerden wij bij veel zaken nog louter op papier. Zoiets is niet echt meer van deze tijd. Wij hebben al een tijdje een populaire digitale nieuwsbrief ‘Uitgelicht’ met tips over onze collectie. We bereiken met Uitgelicht meer dan 11.000 abonnees, dat is gigantisch veel. Maar we merkten dat we een kanaal tekort kwamen waarbij we konden communiceren over wat er in de bibliotheek gebeurt. We hebben hier heel wat affiches hangen met aanduidingen en nieuws, maar die wirwar van berichten leest bijna niemand meer. Zo willen we dat dus een stuk structureren voor de leners.”

Bent u zelf een leesfanaat? Wat zijn uw lees-, kijk- en luistertips van het afgelopen jaar?
Biebauw: “Ja, ik lees van kindsbeen af graag. Het is een afwijking! (lacht) Voor mij is dat ook een manier om tot rust te komen. Zelfs na een drukke dag, als ik pas laat thuiskom, zal ik toch altijd nog een stukje lezen om mijn geest tot rust te brengen. Deze zomervakantie heb ik me enorm geamuseerd met het boek De lach in het donker van Vladimir Nabokov. Het is een boek uit de jaren dertig. Niet meteen het prilste boek, maar het is nog altijd even fris en plezierig om te lezen. Ook de verfijnde humor spreekt mij enorm aan. Qua muziek is het voor mij ook moeilijk kiezen. Ik heb de laatste tijd een aantal ongekende componisten in de bibliotheek leren kennen, want ik ben een enorme liefhebber van klassieke muziek. Als ik echt een moet kiezen, ga ik voor de cd The passion of musick van Tobias Hume. Op gebied van films moet ik passen. Ik heb gewoon te weinig films gezien de laatste tijd.”

Emma Delhaise, stage journalistiek (Arteveldehogeschool)

“In de toekomst nog meer inspelen op de verwachtingen van de leners” Interview met Krist Biebauw, directeur van de bibliotheek

Geef een reactie

