James blogt de bib: Curieuzeneuzen met Sabien Clement


Elke eerste zaterdag van de maand stelt de bib het Curieuzeneuzen Vraagstaarten Kabinet op in de jeugdbibliotheek. Kinderen vanaf zeven jaar gaan er op zoek naar antwoorden op vragen die ze zelf stellen door in het Kabinet te duiken, boeken uit te pluizen en op het internet te surfen. Op zaterdag 1 februari kwam illustratrice Sabien Clement het Kabinet bezoeken om er een workshop te geven rond beelden en poëzie. Ik ging er een kijkje nemen en zag hoe een groepje enthousiaste en creatieve kinderen de wonderlijkste creaties tevoorschijn wist te toveren.

James Huys, 8 februari 2014

Jefke Pulkneus
Op een grijze en druilerige zaterdagvoormiddag begeef ik me om halftien ’s ochtends naar de kleurrijke jeugdbib op het gelijkvloers. De rode en blauwe tinten die mij hier omringen, leiden mijn aandacht weg van de regenwolken die ik door de ruiten als een dreiging in de hemel zie hangen. Terwijl ik op zoek ga naar boeken met illustraties van Sabien Clement in, die ik in het rekje rond de tafel in het keukentje wil uitstallen, komt de illustratrice uit Kortrijk met een glimlach de bib binnengewandeld.

Omdat de workshop pas om halfelf van start gaat, heb ik tijd om Sabien nog enkele vragen te stellen. Zo vertelt ze me over haar eerste workshop, die ze twaalf jaar geleden in Leuven gaf, op vraag van Artforum. “Ik vond die zelf niet zo goed, maar ik heb gemerkt dat het iets is waar ik al doende sterker in werd. Ondertussen geef ik niet alleen workshops aan kinderen en volwassenen maar ook aan jongeren. Ik denk wel dat zij soms nood hebben aan zo een creatieve uitlaatklep. Kinderen knutselen sowieso graag maar of ze dat blijven doen naarmate ze ouder worden, hangt vooral af van de leerkrachten die ze hebben. De ene leraar is al wat strenger dan een andere die dan meer aandacht zal geven aan bijvoorbeeld tekenlessen. En dat heeft echt zijn effect op de kinderen.”

Terwijl we verder praten, merk ik dat de curieuzeneuzen van vandaag druppelsgewijs hun weg naar de workshop gevonden hebben. In een cirkel van zetels vertelt Sabien eerst, bij wijze van introductie, op een heel speelse manier over haar werk. Het enthousiasme van de illustratrice werkt aanstekelijk en terwijl de kinderen met grote ogen naar de tekeningen uit ‘Brave kinders‘ kijken, zie ik hoe ze gaandeweg hun verlegenheid loslaten en de ene vraag na de andere stellen. “Hoe doe je dat? Hoe maak je die cirkels? Hoe knip je dat uit? Snij je die vormen ook uit? Hoe begin je aan een tekening? Hoe wordt een harde kaft gemaakt?”
Op een bepaald moment leest Sabien met veel animo het verhaal van Jefke Pulkneus voor. Verscholen achter het boek doet ze alsof ze zelf in haar neus peutert. De kinderen kirren van plezier en walging tezamen terwijl een collectieve ‘eeeeiii‘ uit de monden rolt. Het is tijd om aan de slag te gaan!

“De aap is Radio 2!”
Wanneer de kinderen zich rond de werktafel geschaard hebben, spreidt Sabien een stapel kranten voor hun neus uit. Ik hoor de groep zuchten en klagen over hoe saai ze kranten wel niet vinden maar de illustratrice vertelt hoe ze vandaag juist gaan spelen met woorden en beelden. “Ik laat de kinderen op zoek gaan naar combinaties van leuke of mooie woorden die ze dan met carbonpapier als het ware ‘overtekenen’. Het is een heel laagdrempelige techniek maar wel een waarvan ik weet dat ze er mooie resultaten mee krijgen. Op die manier is het de bedoeling om heel spontaan een soort gedichtje te maken, maar als de curieuzeneuzen zich al amuseren met het ontdekken van carbonpapier, is het voor mij ook goed, hoor.”

Terwijl het geritsel van krantenpapier door de jeugdbibliotheek weerklinkt, besluit ik even rond te lopen. Mijn oog valt plots op een rood stukje karton waar ik de woorden ‘regionale hooiberg top’ terugvind. Ik ben geïntrigeerd maar wanneer ik aan Kamiel vraag waarom hij die woorden heeft gekozen, vertelt hij me dat zijn werkje nog niet klaar is. Hoewel ik enorm benieuwd ben, laat ik de jonge curieuzeneus verder werken en ga ik een kijkje nemen bij Leo, die iets verderop zit en van start is gegaan met de woorden ‘de aap’. Terwijl hij naarstig door De Standaard bladert om een vervolg aan zijn gedicht te breien, blijkt Leo een vat vol wilde ideeën te zijn. “De aap is het programma! De aap is niet dood! De aap kost! De aap is Radio 2!” Als ik vervolgens Sabien op de achtergrond hoor zeggen wat voor poëtische groep dit is, kan ik haar alleen maar gelijk geven.

‘Toverpapier’
Het valt me op hoe veel vrijheid Sabien de kinderen geeft, en hoe makkelijk ze daar op hun beurt mee omspringen. De curieuzeneuzen amuseren zich duidelijk met het carbonpapier, dat ze haast als ‘toverpapier‘ beschouwen. Ik ga even langs bij Milan, die aan de slag is gegaan met de woorden ‘feest’ en ‘verjaardag’. “Ik ga iets maken voor mijn papa, want hij is bijna jarig”, vertelt hij. Ook Kamiel is goed op dreef met het rode carbonpapier. Zo is de ‘regionale hooiberg top’ van eerder al uitgegroeid tot een ‘regionale hooiberg top aandelen cultuur’. “Ik zie de top van een regionale hooiberg als een stukje kunst dat je kan verkopen, net als aandelen”, legt hij me uit.

Om twaalf uur loopt de workshop op zijn einde. Terwijl de meeste ouders al klaar staan om hun jonge curieuzeneuzen naar huis te brengen, geeft Sabine nog een aantal sjablonen aan Leo, die heel graag nog een aapje bij zijn tekst (‘de aap en ik’) wil tekenen. De illustratrice oogt tevreden. Wanneer we even napraten, ontdek ik dat het de eerste keer is dat ze deze workshop aan kinderen geeft. “Normaal geef ik hem aan volwassenen. Maar het is vandaag heel vlot gegaan. Ik merk zelfs dat kinderen veel aandachtiger luisteren naar mijn uitleg en beter opletten in vergelijking met volwassenen, die vaak rap-rap te werk willen gaan.”

Net als ik wil vertrekken, zie ik dat Milan er nog is. Ik vraag hem of hij het leuk vond vandaag en terwijl hij knikt, komt zijn papa de bib binnengelopen. Op het moment dat ik Milans werkje wil bekijken, herinner ik me net op tijd wat hij me eerder vertelde. “Je mag het nog niet zien, papa”, roept Milan terwijl we zijn vader gezamenlijk eventjes wegsturen. Wanneer ik het eindresultaat vervolgens te zien krijg, kan ik alleen maar bedenken hoe blij Milans papa zal zijn met het cadeau en hoe trots Milan zal zijn om het hem te geven.

In het volgende Curieuzeneuzen Vraagstaarten Kabinet komen de mensen van Studio Globo langs. De workshop zal plaatsvinden op zaterdag 1 maart, van 10u30 tot 12u. Hoe is het om in een ander land te wonen? Is het daar warm? Wat eten ze daar? En kleden de mensen zich daar raar? Vraag het aan de experten van Studio Globo!

James Huys

Wie is James Huys?

James blogt de bib: Curieuzeneuzen met Sabien Clement

Een gedachte over “James blogt de bib: Curieuzeneuzen met Sabien Clement

Geef een reactie

